I. ETAPY UDZIELANIA ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ:
- Zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy do pracownika socjalnego przez osobę zainteresowaną, bądź inną osobę, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Może się odbyć:
- osobiście,
- pisemnie,
- telefonicznie.
- drogą elektroniczną
- sporządzenie wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego w miejscu stałego zamieszkania lub w miejscu czasowego pobytu, w celu ustalenia aktualnej sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osoby i rodziny oraz opracowania planu pomocy zgodnie z wnioskiem;
- wydanie decyzji osobie ubiegającej się o pomoc;
Załatwianie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania art. 35 KPA.
- realizacja przyznanego świadczenia.
Odnośnie pomocy społecznej nie ma ustalonych sztywnych terminów, w których można składać wnioski, można to robić w każdym terminie.
Ustawa uzależnia przyznanie świadczenia od przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, należy się, więc liczyć z wizytą pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania. Wywiad środowiskowy przeprowadza się w terminie 14 dni od dnia podjęcia wiadomości o potrzebie przyznania pomocy, natomiast w sprawach nie cierpiących zwłoki wywiad przeprowadzany jest w terminie 2 dni. W trakcie wywiadu pracownik socjalny ustala sytuację osobistą, rodzinną i dochodową osoby lub rodziny.
Należy się liczyć, iż niezbędne będzie przedstawienie różnych dokumentów. Jakie to będą dokumenty, zależy to od indywidualnego przypadku. Osoba występująca o pomoc powinna udokumentować pracownikowi socjalnemu swoją trudną sytuację życiową i w tym celu pracownik socjalny może domagać się następujących dokumentów:
- dokument potwierdzający tożsamość osoby (dowód osobisty, paszport lub inny - do wglądu)
- skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub książeczkę zdrowia dziecka (do wglądu)
- dokumenty określające status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej
- dokumenty poświadczające osiągane dochody, jak:
– decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w stanie spoczynku, renty socjalnej oraz dowodu otrzymania świadczenia ( ostatni odcinek renty/ emerytury itp) - – zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia lub uzyskiwanego na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło, albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych ( zawierające informacje o wysokości potraconej na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe),
- inne dokumenty, w tym oświadczenia
- dokumenty potwierdzające stopień niepełnosprawności:
– orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności (orzeczenie zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności) lub
– orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz samodzielnej egzystencji lub orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy (orzeczenie lekarskie orzecznika ZUS) lub
– orzeczenie zaliczające do I lub II grupy inwalidów (orzeczenie KIZ wydane przed 1997 r.) - inne dokumenty w zależności od sytuacji osoby/rodziny, potwierdzające okoliczności mające wpływ na prawo do świadczeń , np:
– zaświadczenie albo oświadczenie o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenie społeczne oraz o okresach nieskładkowych;
– zaświadczenia urzędu gminy albo oświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego;
– zaświadczenia lub oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
– decyzji o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu lub odmowie przyznania ( wznowieniu, wstrzymaniu, utracie, pozbawieniu) prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego lub oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy;
– decyzji ZUS o ustaleniu kapitału początkowego
– dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarcza
– zaświadczenia lub oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolnicza działalność gospodarczą
– zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego o formie opodatkowania oraz dowodów opłacenia składek ZUS ( tzw. działalność gospodarcza rozliczana zryczałtowanym podatkiem dochodowym)
– zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawierającego informacje o wysokości przychodu, kosztów uzyskania przychodu, różnicy między przychodem a kosztami jego uzyskania, dochodów z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza, odliczonych od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne, należnego podatku, odliczonych od podatku składek na zabezpieczenie zdrowotne związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej;
– oświadczenia o uzyskaniu lub nieuzyskaniu w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku dochodu jednorazowego w wysokości przekraczającej pięciokrotność kryterium dochodowego odpowiednio osoby lub rodziny;
– decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne
– oświadczenia o stanie majątkowym– UWAGA!- odmowa złożenia oświadczenia o dochodach i stanie majątkowym jest podstawą decyzji o odmowie przyznania świadczenia
– zaświadczenie lekarskie o długotrwałej chorobie
– inne istotne dla sprawy, wskazane przez pracownika socjalnego
Zakres przyznanego wsparcia jest zależny od wielu czynników, indywidualnej sytuacji każdej osoby lub rodziny, a także od możliwości finansowych MGOPS w danym zakresie oraz zgodności pomocy z celami pomocy społecznej. Pracownik socjalny po dokonaniu wywiadu zaproponuje pomoc, która jest możliwa do udzielenia w danym przypadku i uzasadniona sytuacją osoby lub rodziny występującej o pomoc.
II. ZOBOWIĄZANIA OSÓB WYSTĘPUJĄCYCH O PRZYZNANIE POMOCY I POBIERAJĄCYCH ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej.
Brak współdziałania, a w szczególności :
- odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, lub niedotrzymanie jego postanowień,
- nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych,
- nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę uzależnioną ,
- marnotrawienie przyznanych świadczeń
będą stanowić podstawę do :
- odmowy przyznania lub ograniczenia świadczeń,
- wstrzymania świadczeń pieniężnych,
- przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.