DOBRY START
Świadczenie to przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia oraz przez dziecko lub osobę uczącą się do ukończenia 24. roku życia legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Wsparcie z programu „Dobry Start” przysługuje wyłącznie dzieciom uczącym się w szkole.
Program nie obejmuje studentów, uczniów szkół policealnych i uczniów szkół dla dorosłych. Program nie obejmuje dzieci realizujących przygotowanie przedszkolne ani w przedszkolu, ani w tzw. „zerówce” prowadzonej w szkole.
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia może być złożony przez rodziców:
– wniosek powinno złożyć jedno z rodziców (świadczenie na dane dziecko ma bowiem charakter jednorazowy) albo opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka;
– ten ostatni to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, jeżeli wystąpiła do sądu opiekuńczego z wnioskiem o jego przysposobienie.
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach przez obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu kwotę świadczenia „Dobry Start” ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego świadczenia.
Wnioski o świadczenie dobry start można składać od 1 lipca wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą portalu empatia.mrpips.gov.pl oraz bankowości elektronicznej.
Natomiast wnioski od 1 sierpnia będzie można składać w formie tradycyjnej tj. papierowo w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Lesku, ul. Parkowa 1, I piętro, pok. nr 102, nr 103 i nr 104 do godziny 13-tej.
Przyznanie świadczenia "Dobry Start" nie wymaga wydania decyzji.
Konieczność wydania decyzji dotyczy wyłącznie sytuacji odmowy przyznania świadczenia lub uznania wypłaconego świadczenia Dobry Start za nienależnie pobrane.
Informacja o przyznaniu świadczenia Dobry Start zostanie przekazana na wskazany w niniejszym wniosku adres poczty elektronicznej - o ile został wskazany.
Jeżeli adres poczty elektronicznej nie został wskazany, istnieje możliwość odebrania informacji osobiście w organie rozpatrującym wniosek (o takiej możliwości informację uzyskają Państwo przy odbieraniu wniosku od wnioskodawcy).
W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny otrzymają wyprawkę nie później niż do 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach gminy będą miały maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia wniosków na ich rozpatrzenie i wypłatę świadczenia.
Ważne! Wniosek należy złożyć do 30 listopada 2019 r. Wniosek złożony po upływie wyznaczonego terminu pozostanie bez rozpatrzenia.
Wzór wniosku: https://www.gov.pl/web/rodzina/wzor-wniosku-o-swiadczenie-dobry-start
Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/pytania-i-odpowiedzi-dot-programu-dobry-start