Zwrot podatku VAT dla gospodarstw domowych wykorzystujących do ogrzewania mieszkania/domu paliwa gazowe
Gmina Lesko informuje, że osoby/rodziny, które ogrzewają mieszkanie/dom paliwem gazowym mogą ubiegać się o refundację podatku VAT od zużytego paliwa.
Refundacja podatku VAT obejmuje okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. O refundację można się ubiegać po opłaceniu faktury.
Refundacji podlega kwota podatku VAT od zużytych paliw gazowych tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy (art.3 pkt 3a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne).
Należy pamiętać, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania mieszkania/domu. Nie ma refundacji podatku VAT od zużytego paliwa wykorzystywanego w kuchni (go gotowania)
i łazience (do podgrzewania wody).
Prawo do refundacji przysługuje osobie, która zawarła umowę na sprzedaż paliw gazowych i jednocześnie spełnia kryterium dochodowe wynoszące:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku,
- od 1 sierpnia 2023 do 31 lipca 2024 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku,
- od 1 sierpnia 2024 do 31 lipca 2025 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 roku.
Dodatkowo aby otrzymać refundację, korzystanie z gazu do ogrzewania domu/mieszkania musi być zgłoszone w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wpis winien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku źródła ogrzewania wpisywanego lub zgłaszanego po raz pierwszy.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do dnia 30 września 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT za okres wskazany powyżej,
- po dniu 30 września 2024 r. – w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT za okres wskazany powyżej.
Wniosek o refundację podatku VAT za paliwa gazowe należy złożyć w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Parkowa 1, 38-600 Lesko:
- tradycyjnie w formie papierowej lub
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej, gdzie wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym; do wniosku należy załączyć odwzorowania cyfrowe niezbędnych dokumentów.
Przyznanie refundacji nie wymaga wydania decyzji, informacja o przyznaniu świadczenia zostanie przekazana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej – o ile został wskazany.
Jeżeli adres poczty elektronicznej nie został wskazany, informację o przyznanej refundacji można odebrać osobiście w organie rozpatrującym wniosek.
Nieodebranie informacji o refundacji nie wstrzymuje wypłaty.
WAŻNE!
Jeśli jedna faktura obejmuje okres rozliczeniowy 2023 r. i 2024 r. i te okresy nie są odrębnie wyszczególnione czyli brak wyszczególnienia zużycia za rok 2023 i osobno za 2024 - wówczas należy do wniosku za rok 2023 oraz do wniosku za rok 2024 dołączyć wypełniony załącznik nr 2.